czwartek, 1 sierpnia 2013

Rok 1984 - George Orwell

 W poprzednim poście  bardzo oględnie przedstawiłam  książkę o której dziś będzie mowa, ponieważ  nie chciałabym zdradzić za dużo, ale zawsze warto i tym będę się  kierować w kolejnych postach poznać tematykę utworu .
 Gdybym miała podzielić książki na dwie główne kategorie , wyznaczyłabym grupę książek  które "wciągają", gdzie czytelnik nie może się uwolnić od akcji i czyta książkę błyskawicznie,  oraz grupę książek które dają do myślenia i taką właśnie książką jest Rok 1984. Orwell  snuje nam ponurą wizję przyszłości, w której jak już wcześniej wspomniałam nie ma miejsca na człowieczeństwo. W świecie  w którym  partia polityczna robi z ludzi niemyślące maszyny   w którym każdy  z obywateli jest obserwowany dwadzieścia  cztery godziny na dobę a  każde odstępstwo od  normy jest karane nawet publicznym straceniem. W Oceanii ludzie nie znają miłości i wolności, nie potrafią samodzielnie myśleć co powoduje wszechobecna indoktrynacja ze strony państwa  "Wojna to pokój.Wolność to niewola. Ignorancja to siła".  Główny bohater Winston Smith przeciwstawia się systemowi Wielkiego Brata  i stara się walczyć o reszki, które być może pozostały na gruzach "cywilizacji", lecz jakim kosztem ? 
Książka uzyskuje ode mnie 10.  Jest to jedna z niewielu książek dla których nie potrafię przypisać choćby jednej "negatywnej cechy".
 Gdyby się nad tym zastanowić i  potraktować jego książkę nie jako "lekturę do poduszki ", ale jako  pewną poprzeczkę, którą jak mi się wydaje każdy powinien sobie stawiać. 
Ja mogę w takim razie życzyć wam owocnej lektury :-)
W.

0 komentarze:

Prześlij komentarz